Land Rover kui kultuuripärand

Kõik need jutud, mis mujale ei sobi.

Moderaatorid: inseneer, landy

Vasta
Ragnar K.
Rääkige mulle LR-ist!
Postitusi: 7
Liitunud: E Aug 21, 2017 08:07

Land Rover kui kultuuripärand

Postitus Postitas Ragnar K. »

Tere kõigile!

Kuna ma tegelen kultuuripärandi uurimisega ja üha enam olen hakanud huvituma LRidest (eelkõige Series/Defenderi mudelist), siis oma järgmise kirjutise jaoks mõtlesingi siia paar küsimust üles panna lootuses nii asjatundlikke kui ka kirglikke vastuseid saada. Kes iganes aga vastata soovib, siis palun kirjutage isiklikust vaatepunktist.

Milline on Land Roveri tähendus maailma autoajaloos?
Miks mõned mudelid kaua ja väheste muutustega tootmises püsivad?
Mis väärtus on nende masinate taastamisel/korda tegemisel?
Mis tähendus või väärtus on teie LRil teile endale?
Mis paneb LR sõitjaid koos käima? Milline on see kogukondlik ühisosa (peale auto)?
Kas ja kui, siis kuidas te näete LR´tega tegelemist kui kultuuriväärtuse säilitamist? Milline väärtus on Land Roveril?

Lugupidamisega,
Ragnar K.
Kasutaja avatar
landy
Site Admin
Site Admin
Postitusi: 10293
Liitunud: R Juul 01, 2005 17:31
Asukoht: Tallinn
Kontakt:

Re: Land Rover kui kultuuripärand

Postitus Postitas landy »

Kõigile neile küsimustele on tegelikult väga põhjalikud vastused andnud kümend Land Roveri teemaliste doukumentaal- ja arvamusraamatute autorid. Siinkohal vaid minu põgus kokkuvõte.

*Milline on Land Roveri tähendus maailma autoajaloos?

Land Roveri tähendust maailma autoajaloos on raske üle hinnata. Willis GP järel on tegu olulisuselt teise maastikuautoga ,mis aitas 70 aastat tagsi viia paljude eluvaldkondade motoriseerimise uuele tasandile. Ääretult universaalseks töövahendiks loodud sõiduk oli juba algselt projekteeritud sobivaks nii põllumeestele, tööstus-ja transpordiettevõtetele, korrakaitse-ja militraastruktuuridele ning pääste-ja medistiiniteenistustele, aidates neil tegutsed raketes tee-, maastiku-ja ilmaoludes. Liks oli Land Rover paljudes (seni avastamta) maailma piirkondaes üldse esimene mootorsõiduk või tehnikasaavutus millega kohalikud põlisrahvad tänu maadeavstajtele kokku puutuseid. On ju legendaare lause „Land Rover – car of the year. Propaby the only car of the year.“)
Lisak kuuluavd Land Roveri kontosse palju tehnilised lahendused mida seni polnudkasutatud või kasutatud masstootmises. Kui kümmekond aastat tagasi hakkasid sõiduatode toojatjad reklaamides kelkima nelikveo täisalumiinumkere, võtmeta sisenemise ja nupust käiviatvate autodega, siis Land Roveri omanike pani see õlgu kehitama - kõik see oli juba 1948. aastal auto sündises standardvarustuses.

*Miks mõned mudelid kaua ja väheste muutustega tootmises püsivad?

Kui luua konstruktsiooniselt lihtne, tehniliselt loogiline ja lihtsalt hoodlatav ning vatupidav ja ka kehvasti hooldatuna kaua kestev sõiduk, siis saabki temast legend ja sed hoolimata tema puudustest nagu olematu muvavus ja (liasa)varustus), keskpärane koostekavaliteet ning tagasihoidlik võimsus. Üheksolulisks teguriks, miks klassikalised land Roveri mudleid ( Series/Defender/Discovery I/RR Classic) niipikalt vähete muudatustega tootmises püsisid oli Inglaslik pragmatism ja laiskus - milleks niisma muuta asja, mis töötab ja pealegi veel hästi.

*Mis väärtus on nende masinate taastamisel/korda tegemisel?
*Kas ja kui, siis kuidas te näete LR´tega tegelemist kui kultuuriväärtuse säilitamist? Milline väärtus on Land Roveril?
(Tõstan need kaks küsimust kokku, set eraldi on keeruaks vastata)

Esmalt kultuurilooline võtkem kasvõi HUE 166 olulisust autode ehitamise ajaloos
http://www.landyonline.co.za/specs/hue1 ... -rover.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
ning hiljuti leitud ükks olmest kõige esimeset eelseeri Land Rover-ist, mis oli 1948. Aastal väljas Amsterdami http://autoweek.com/article/classic-car ... three-made" onclick="window.open(this.href);return false;
Eestis on tehniksaavutuste säilitamine ära märgitud isegi kultuuriministeeriumi ja valitusese õigusaktides.
Eestis on audentselt säilinud või taastaud mootorsõduki te hindamiseks lausa kindlad kiteeriumid ja tähistamiseks spetsiaalsed numbrimärgid.

Ka meie klubil on poolei ühe märgilise Land Roveri taastamisprotsessa andes osa tehnikaajaloo säilitamiseks:
https://www.facebook.com/landroverfireengine/" onclick="window.open(this.href);return false;

Loomulikult on oluline osa ka selliste sõidukite poolt pakutval emotionaalsetel ja kunstilistel aspektide. Range Rover Calssic oli ju esimene ( kui mitte ainus) maastur mida on näidatud Louvre kunstimuuseumis, kui disaini meistriteost.

*Mis tähendus või väärtus on teie LRil teile endale?

Land Rover – see on mitte ainult elustiil vaid paljudele pigem eluviis. Olles selle haigusega kimpus juba viimased 22 aastat, siis raske on seda adekvaatselt hinnata. Land Roveri omanikuks olemine on andnud tohutu palju huvitavid ja väärtulike turtvuseid ning sõprussuhteid. Sõpra tunned hädas – ja hätta kipuvad LR omanikud ikka sattuma.
Lisaks on see sõiduk pakkunud võimaluse näha Eestit ja lähiriike teise nurga alt ning külastada ka raskesti ligipääsetavaid kohti.

*Mis paneb LR sõitjaid koos käima? Milline on see kogukondlik ühisosa (peale auto)?

Huvi looduse, ümbrukaonna ja teinetise tegmiste vastu. Ühiskosa kohta on mul raske vastata, selleks peaks ürituste korraldamistest väljaspool olema. Äkki võik selleks olla ühiskondlik-või heategevuslik ühistegevus.
MTÜ Eesti Land Roveri Klubi
-----------------------------------
SERIES II A 109"( '70 )-"Tindiplekk" / LR90 ( '88 )- "Inetu Pardipoeg" + palju unistusi
Kristjan Vaarmann (+372)5010599 kristjan.vaarmann@landroverclub.ee
Land Rover'iga nakatatud ja mudas müttamas aastast 1996!
anttil
Ärge peske mu landikat!
Postitusi: 86
Liitunud: R Juul 05, 2013 20:47
Asukoht: Pärnumaa

Re: Land Rover kui kultuuripärand

Postitus Postitas anttil »

Mina olen küll kahjuks Discovery omanik ja unistan jätkuvalt 110-st.......
Aga teemasse. Land Rover on auto, millega on suure tõenäosusega päästetud kõige rohkem inimelusid maailmas....

See, kellel on reaalne inimese elu päästmise kogemus oskab ja teab seda hinnata. Need, kes rusikaga vastu rinda taovad ja muidu kõvatavad.....
Kui vananeda, siis teha seda stiilselt. Land Roveriga.
Ragnar K.
Rääkige mulle LR-ist!
Postitusi: 7
Liitunud: E Aug 21, 2017 08:07

Re: Land Rover kui kultuuripärand

Postitus Postitas Ragnar K. »

Pole nüüd pikal aja vältel omaenda postitust kommenteerinud. Oma töö sain kirjutatud ja suur aitäh Landyle esimese ning ülevaatliku vastuse eest, mida ka kasutada sain!

Minu jaoks on Land Rover ja sealne maailm varasemalt üsna kauge olnud (autod pole mind peaaegu kunagi huvitanud), ise huvitusin sellest ehk aasta tagasi, tõsisemalt aga eelmisel sügisel. Olgugi et olen seda autosoetamise plaani siit- ja sealtpoolt vaaginud, siis üha kindlamaks saab veendumus, et mingi hetk ma LRi (Defenderi) ikka ostan.
Haiguseks võib seda tõesti nimetada, aga mind tegelikult paneb imestama üks teine asjaolu. Vaadates ringi erinevates maastikusõidukite foorumites, imestan ma, kui odavad on seal pakutavad masinad. Mõne väga viisaka ja isegi luksusliku masina saaks täitsa madala hinna eest kätte. Samas LR, eelkõige ja taaskord Defender, eristub neist jätkuvalt kõrge hinna pärast. Nende hinnad on ju kordades kõrgemad kui teistel konkurentidel. Samas see ka üldse ei heiduta ja soov on säilinud. Ja miks see ei ole haigus - sest ka ratsionaalselt kalkuleerides tasub sellise masina ost end ära.

Kuna ma ei ole Defenderi omanik ja igapäevane kasutaja, ei tea ma tegelikkuses, kui palju on sel masinal pidevaid kulusid (muutuvkulud nagu nt remont). Samas ei tundu see ka üldse oluline, sest ma näen selles autos nii palju võimalusi. Minu jaoks ongi ehk see kõige olulisem - nii seda distantsilt vaadates.
Vasta