EU registris oleva auto Eestis registreerimine peaks olema valutu. Aga...
Esimene vaatus:
Saabusin neljapäeval UK-st koos UK registris oleva Defekaga, MOT (siis UK tehnoülevaatus) tehtud, SVA (Single Vehicle Approval) Emission Certificat-i olemasolu kinnitus ja muud paberid kõik OK. Läksin samal päeval Pärnu ARK-i. Sealne mehike ei osanud leida tüübikinnitust ja saatis mu vastava aktiga Tallinna ARK-i.
Teine vaatus
Tallinna ARK saatis mind ilma autot vaatamata Vilojetti tüübikinnituse numbrit otsima. Vilojeti vennad tegid mu paberitest koopiad, et saata nad Soome poolele tüübikinnituse numbri saamiseks. Paari tunni pärast saadud vastus ütles, et kuna autol on vahetatud mootor - 2,5 liitrise asemele olla pandud 3 liitrine. Seega nemad tüübikinnitust ei anna. ARK saatis selle peale Ameerika Autosse laborisse...
Istusin ja imestasin, et kuna kurat see mootor veel vahetati... ja meenutasin kas ma olen üldse midagi kuulnud 3 liitriste 300 TDi masinate kohta. Kõne Landyle kinnitas mu usku - selliseid mootoreid Solihull ei tooda ega pole ka kunagi tootnud. Õnneks võtsin Vilojetist kaasa auto info väljatrüki kus mootori number kenasti kirjas. Võrdlesin masina ja info numbreid ja selgub, et masinal peal see mootor millega ta Solihullist välja veeres. Kõne Vilojetti uurimaks miks nad arvavad, et mootor on vahetatud - Soome "tehnikagurud" lugesid UK tehnilisest passist välja selle, et auto vastab UK emissiooni testi järgi Turbo Diesel 3.0 (M-1) klassi autole. Sellest tegid nad loogilise järelduse, et ju siis mootor vahetatud - Defenderil ju peal 2,5 mootor Head inimesed Vilojetis lubasid homme Soome "gurudele" teada anda, et autol ikka peal 2,5 TDi mootor...
Vahepeal tegin kiired 100 ja seened, et närvid korda saada ja kaevusin Ländy soovituste kohaselt Riigi Teataja lõpmatusse tarkusesse. Ja sain teada järgmist:
Ja edasi...Mootorsõiduki ja selle haagise registreerimise eeskiri
§ 3, (4) ARK-l on õigus kontrollida esitatud andmete õigsust enne registrikande tegemist, samuti kontrollida andmeid välisriigi registreerimistunnistuse väljaandnud asutusest.
Painama jäid väljendid "on õigus" ja "võib arvesse võtta". Seega toru kätte ja kõne oma advokaadile uurimaks mida need väljendid tähendavad. Vastus selline - põhimõtteliselt võib ARK seda teha aga pole kohustatud... kuni sa seda ei nõua. Sest tegemist on haldusmenetlusega (registrisse panekuga) mille puhul minu (kui ühe menetluse osapoole) huvid saavad olema rohkem riivatud (ehk oht olemas labori kulude tasumisega) juhul kui ARK neid õiguseid ei kasuta. Veelgi enam, ARK-i keeldumine võtta Eesti registrisse UK registris olev auto lõhnavad ühe EU põhiprintsiibi - kaupade vaba liikumise - jämeda rikkumise järgi. Sest UK registrisse arvele võetud autost on saanud EU-s vastavuskinnituse saanud kaup.Autode ja nende haagiste ning mootorrataste tüübikinnitamise eeskiri
§ 4, (7) Kui sõiduk on vahetult enne sõiduki Eestisse sissetoomist kantud Euroopa Liidu liikmesriigi registrisse, siis riiklikul tüübikinnitusel võib arvesse võtta selle liikmesriigi pädeva asutuse või tunnustatud katsekoja poolt väljastatud dokumentides või sõiduki registreerimistunnistuses märgitud andmeid direktiivide, E-reeglite või nendes nõutud piirväärtuste täitmise kohta ja ARK poolt läbiviidud kontrollimise tulemusi.
Ühesõnaga - kui homme Vilojett ei anna misiganes põhjusel tüübikinnituse koodi siis järgmine käik on uuesti ARK-i nõudma, et nad võtaksid andmete ja tüübikinnituse kontrollimiseks ühendust UK registriga. Või siis väljastama paberi kus nad põhjendavad oma keeldumist seda teha.
To be continued...