Mootorsõidukimaksust, hobisõidukitest ja kohustustest

Aegumatud tarkuseterad

Moderaatorid: landy, inseneer

Vasta
Kasutaja avatar
landy
Site Admin
Site Admin
Postitusi: 10446
Liitunud: R Juul 01, 2005 17:31
Asukoht: Tallinn
Kontakt:

Mootorsõidukimaksust, hobisõidukitest ja kohustustest

Postitus Postitas landy »

Ülevaade on koostatud Eesti Vanatehnika Klubide Liidu poolt seisuga 26.12.2024
-----------------------------------------------------------------------------------------------
Head vanasõidukite, aga laiemalt ajaloolist väärtust omavate autode või lihtsalt
hobiautode omanikud!

2024. aastal võttis Riigikogu vastu mootorsõidukimaksu seaduse, mida enne
jõustumist jõuti ka muuta. Samuti on vastu võetud jäätme-, liiklus- ja
riigilõivuseaduse muudatused. Allolevat lugedes tuleb arvestada sellega, et
seadused muutuvad ka tulevikus, mistõttu ei pruugi järgnev olla ajakohane igavesti.

Automaks
2025. aastast rakendub Eestis mootorsõidukimaks. Vaatamata hobisõidukite omanike
pingutustele meie harrastuse erisuste ja kultuuriloolise tähtsuse selgitamisel on meie
endi poolt riiki juhtima valitud poliitikud otsustanud, et maks tuleb „ühetaoline“ ning ei
sõltu sõiduki kasutamise intensiivsusest või ajaloolisest väärtusest.
Selgitustöö maksuerisuste tegemiseks ajaloolise väärtusega sõidukitele jätkub ka
tulevikus, kuid 01.01.2025 seisuga on olukord selline:
1. Kõik M1 ja N1 kategooria autod, millel on vanust rohkem kui 20 aastat, on alates 2025.
aastast maksustatud ühtse aastamaksuga 50 eurot (sõltumata vanusest,
omandivormist ja tehnilistest parameetritest).
2. Mootorratastel ja traktoritel vanusega üle 20 aasta ei ole aastamaksu.
3. Aastamaks määratakse isikule, kes on liiklusregistri andmete põhjal 1. jaanuari
seisuga sõiduki omanik (või vastutav kasutaja). Esmaregistreerimise korral on erikord
ehk jooksva aasta eest makstakse proportsionaalselt aasta lõpuni jääva aja eest.
Omanikuna käsitletakse seda isikut, kes on Transpordiameti e-teeninduses nähtav
omanikuna. See tähendab, et näiteks 90-ndatel Eesti Vabariigis registreeritud, kui
sellel sajandil (tinglik ja mitte päris täpne ajaline määratlus) mitte ühegi
registritoiminguga sõiduk ei pruugi olla nähtav ja seega ei allu ka automaksule.
4. Kuigi seadus näeb ette aastamaksu tasumise ka peatatud kandega ja ajutiselt
registrist kustutatud sõidukitele, siis see säte jõustub alles 01.01.2027. See
tähendab, et 2025. ja 2026. aastal ei maksta aastamaksu sõidukite eest, mis on terve
kalendriaasta jooksul peatatud registrikandega või ajutiselt registrist kustutatud. Kui
aga jooksva kalendriaasta jooksul peatatud registrikanne taastub seoses
tehnoülevaatuse läbimisega, saabub ajutise kustutamise tähtaeg või ajutine
kustutamine lõpetatakse, siis tuleb aastamaksu maksta proportsionaalselt aasta
lõpuni jääva ajaga (sõltumata sellest, kas sõiduk uuesti ajutiselt kustutatakse jooksva
aasta jooksul). Sellisel juhul on aastamaksu tasumise kohustus sel hetkel registris
oleval omanikul. Peatatud kandega ja ajutiselt kustutatud sõidukite
omanikuvahetused ei ole piiratud.
5. Aastamaksu ei tagastata – ka mitte juhul, kui sõiduk müüakse jooksva aasta kestel
välismaale, hävineb, varastatakse või ajutiselt registrist kustutatakse.
6. Alates 01.01.2027 tuleb maksta aastamaksu ka peatatud kandega sõiduki eest, kuid
ajutiselt registrist kustutatud sõiduki eest aastamaksu tasuma ei pea. Ajutiselt
registrist kustutatud sõiduki aastamaksu vabastus kehtib vaid sellele sõidukile, mis
on ajutiselt kustutatud terve kalendriaasta jooksul. Kui ajutise kustutamise tähtaeg
saabub või lõpetatakse (st sõiduk tuleb uuesti tagasi „aktiivsesse“ registrisse), siis
tuleb maksta aastamaks (sel hetkel omanikuks oleva isiku poolt). Erinevalt 2025. ja
2026. aastast tuleb alates 2027. aastast tasuda terve aasta aastamaks sõltumata
sellest, millal sõiduki ajutine kustutamine lõpeb või lõpetatakse ja kui kaua sõiduk on
aktiivses registris. Terve aasta aastamaks tuleb tasuda nii sõiduki eest, mille ajutine
kustutamine lõpetati 31. detsembril kui ka sõiduki eest, mis oli aktiivses registris nt
2. mail vaid ühe päeva ning kogu ülejäänud aasta ajutiselt kustutatud.
Kuivõrd 2025. ja 2026. aastal tuleb aastamaksu maksta proportsionaalselt aasta
lõpuni jääva ajaga, siis on mõistlik hiljemalt 31.12.2024 kustutada ajutiselt
liiklusregistrist kõik sõidukid, mida ei ole plaanis 1. jaanuaril 2025 kasutada. Seda
saab teha Transpordiameti e-teeninduses ning see on tasuta. Kui on soov sõiduk liikluses
kasutusele võtta, siis tuleb ajutine kustutamine lõpetada arvestades ka sellega kaasnevat
maksukohustust. Ajutiselt kustutatud sõidukil ei ole küll aastamaksu, kuid selline sõiduk
loetakse registreerimata sõidukiks, mille juhtimise eest ette nähtud rahatrahv kuni 100
trahviühikut (kuni 800 eurot). Lisaks sõiduki juhile on karistus ette nähtud ka sõiduki
omanikule – füüsilisele isikule rahatrahv kuni 200 trahviühikut (kuni 1600 eurot) ja
juriidilisele isikule kuni 3200 eurot.
NB! peatatud registrikande taastumisel, ajutise kustutamise perioodi lõppemisel või
ajutise kustutamise lõpetamisel rakendub sõidukile kohene kindlustuskohustus, st
kindlustuslepingu sõlmimata jätmisel kohaldab LKF sundkindlustust. Seda ka olukorras,
kus varasemast kindlustuslepingust ei ole möödunud veel 12 kuud.
Sõidukite liiklusregistrist kustutamisest
16.12.2024 võttis Riigikogu vastu jäätmeseaduse, liiklusseaduse ja riigilõivuseaduse
muudatused, mille sisuks on luua 2025. ja 2026. aastaks lihtsustatud menetlus
„kadunud“ sõidukite liiklusregistrist kustutamiseks. Seni oli vajalik M1 ja N1 kategooria
sõidukite registrist kustutamiseks lammutustõendit, kuid kuni 31.12.2026 ei ole see
nõutav peatatud kandega sõidukitel ja neil ajutiselt kustutatud sõidukitel, mille viimase
TÜV lõpust on möödunud vähemalt 2 aastat. Kaotatakse automaatne registrikande
peatamine ning tulevikus on vaja auto ajutiselt registrist kustutamiseks tõendada auto
olemasolu. Alates 2027. aastast on auto liiklusregistrist kustutamiseks vajalik taas
lammutustõend, kuid selle puudumisel saab auto registrist kustutada tasudes 800 eurot
riigilõivu.
Eelnevast tulenevalt tuleb igaühel vaadata üle Transpordiameti e-teenindusest enda
nimele registreeritud sõidukid ning kadunud sõidukite kohta teha vastav avaldus
sõiduki registrist kustutamiseks (kui registrikanne on olnud peatatud enne
01.07.2019, siis kustutab Transpordiamet need autod ise automaatselt, kuid
kindluse mõttes on soovitatav seda siiski ise teha). Kui auto on alles, siis tuleb
langetada otsus, kas seda soovitakse säilitada. Kui jah, siis tuleb registrikande
peatamine asendada ajutise kustutamisega ning arvestada sellega, et perioodiliselt tuleb
tõendada sõiduki olemasolu. Tavatähtaeg ajutiseks kustutamiseks on kuni 2 aastat,
ajaloolise väärtusega sõidukitel kuni 5 aastat. Luuakse ka regulatsioon, mis kohustab
jäätmekäitlejaid vastu võtma ka osaliselt lammutatud sõidukeid ja väljastama
identifitseeritava sõiduki kohta lammutustõendi (kuid sellisel juhul võidakse nõuda
eemaldatud osade või lisatud muu materjali eest kompensatsiooni). Kui auto säilitamine
ei ole vajalik, siis tuleb auto viia jäätmekäitlejale (romula, metallikokkuost).
Autod on keskkonnaohtlikud tooted, mis pärast nende kasutamise lõpetamist tuleb
keskkonnale ohutul viisil utiliseerida. Samas on autod ka osa meie kultuuri- ja
ajaloopärandist, mistõttu ajaloolist väärtust omavad sõidukid vajavad ka säilitamist.
Nende kahe olulise hüve vahel tuleb igal autoomanikul leida tasakaal. Riik on lisanud
bürokraatiat, kuid sõiduki säilitamine on siiski võimalik.
Sõidukite registrist kustutamine toimub järk-järgult järgmise ajakavaga (tuleb jälgida
tähelepanelikult, millal on ajutine kustutamine ja millal kustutamine ehk lõplik
liiklusregistrist kustutamine):

Alates 01.01.2025
1. Jäätmekäitlejatel tekib kohustus võtta vastu ka mittekomplektne sõiduk. Kui sõiduk
ei ole komplektne või sellesse on pandud jäätmeid, võib jäätmekäitleja nõuda
jäätmevaldajalt jäätmekäitluskulude osalist kandmist, võttes arvesse asjaomase
sõiduki puuduva osa materjali väärtust ja sõidukile lisatud jäätmete käitlemise
kulusid.
2. Tekib õiguslik alus kustutada liiklusregistrist peatatud kandega sõiduk, mis on
„kadunud“: sõiduki omaniku või tema pärija taotlusel kustutatakse registrist sõiduk,
mille kohta ta kinnitab, et sõiduk:
- on võõrandatud, ei ole tema valduses, võõrandamisleping ei ole säilinud ning
omandaja ei ole ettenähtud aja jooksul esitanud taotlust registriandmete muutmiseks
või
- on hävinenud ja seda ei saa nõuetekohaselt lammutada.
2025. aastal on see toiming riigilõivuvaba, alates 01.01.2026 tuleb tasuda riigilõivu 15
eurot, alates 01.01.2027 on riigilõiv 800 eurot.
3. Sõidukite registrikandeid enam automaatselt ei peatata. Peatatud registrikande
taastamine toimub endiselt tehnoülevaatuse läbimisega, alates 01.01.2026 on
võimalik taotleda peatatud registrikande asendamist ajutise registrist
kustutamisega.
4. 􀣯Kui tuvastatakse mootorsõiduk, mis on registrist kustutatud, võib sõiduki valdaja või
selle kinnisasja omanik, millel sõiduk asub, anda sõiduki registrisse kantud omaniku
nõusolekuta nõuetekohaseks lammutamiseks üle jäätmeseaduse § 263 lõike 1
nõuetele vastavale jäätmekäitlejale. Jäätmekäitleja ei nõua sõiduki
registreerimisdokumente ega registrisse kantud omaniku nõusolekut ning edastab
lammutustõendi Transpordiametile. NB! registrist kustutatud sõidukitel tuleb
edaspidi hoida pilk peal, kuna kellegi teise maal seisva sõiduki võib omaniku
nõusolekuta viia jäätmekäitlejale.
5. Kui sõiduk on pargitud avalikult kasutataval teel ja sõidukil puudub registreerimismärk,
sõiduk on registreerimata rohkem kui kolm kuud või sõiduk ei ole komplektne, siis võib
politsei, kohalik omavalitsus või Transpordiamet teisaldada sõiduki valvega
hoiukohta. Seda saab teha sarnasel õiguslikul alusel nagu sõiduki, mis häirib
parkimisega liiklust. NB! sellise sõiduki võib avalikul teel olevalt parkimiskohalt
valvega hoiukohta viia ka juhul, kui parkimine on muidu igati nõuetekohane – lihtsalt
puudub registreerimismärk, ei ole registreeritud (sh ajutiselt kustutatud või peatatud
kandega) või sõiduk ei ole komplektne. Avalikult kasutatavatel teedel on edaspidi
parkimine lubatud sõidukitele, mis on liiklemiseks legaalsed.

Alates 01.10.2025
6. Tekib õiguslik alus kustutada liiklusregistrist lisaks peatatud kandega sõidukile ka
ajutiselt registrist kustutatud sõiduk (mille viimase TÜV kehtivusest on möödunud
vähemalt 2 aastat), mis on „kadunud“: sõiduki omaniku või tema pärija taotlusel
kustutatakse registrist sõiduk, mille kohta ta kinnitab, et sõiduk:
- on võõrandatud, ei ole tema valduses, võõrandamisleping ei ole säilinud ning
omandaja ei ole ettenähtud aja jooksul esitanud taotlust registriandmete muutmiseks
või
- on hävinenud ja seda ei saa nõuetekohaselt lammutada.
2025. aastal ehk kuni 31.12.2025 on see toiming riigilõivuvaba, alates 01.01.2026 tuleb
tasuda riigilõivu 15 eurot, alates 01.01.2027 on riigilõiv 800 eurot.

Alates 01.01.2026
7. Jõustub uus regulatsioon - Transpordiamet kustutab sõiduki ajutiselt registrist, kui
füüsiliselt isikust omaniku surmast on möödunud üks aasta. Sõiduk kustutatakse
registrist, kui omaniku surmast on möödunud seitse aastat.
8. Jõustub uus regulatsioon - Transpordiamet kustutab sõiduki ajutiselt registrist, kui
juriidilisest isikust omanik on olnud äriregistrist kustutatud vähemalt üks kuu. Sõiduk
kustutatakse registrist, kui isik on äriregistrist kustutatud vähemalt üks aasta.
9. Jõustub uus regulatsioon - Transpordiamet kustutab sõiduki registrist, kui sõiduk on
seoses tagaotsitavaks kuulutamisega ajutiselt registrist kustutatud ning sõiduki
kohta edastatakse Transpordiametile teave, et tagaotsimine on lõpetatud ja sõidukit
ei leitud.
10. Rakenduvad uued ajutiselt kustutamise tähtajad – üldine tähtaeg kuni 24 kuud,
ajaloolise väärtusega sõidukitele kuni 60 kuud (st valmistatud rohkem kui 30 aastat
tagasi) ja vanasõidukitele kuni 144 kuud (kuid mitte kauem, kui akti kehtivusaja
lõpuni).
11. Kui puudub TÜV või viimasest ülevaatusele esitamisest on möödunud rohkem kui
kaks aastat, siis tuleb tõendada sõiduki olemasolu. Seda saab teha Transpordiameti
büroos või Transpordiameti e-teenuste infosüsteemi kaudu. Riigilõiv selle toimingu
eest on 15 eurot, ajutine kustutamine ise ei ole riigilõivustatud. Selline tõendamine
kehtib 24 kuud, ajaloolise väärtusega sõidukil 60 kuud.
12. Rakendub kohustus nende sõidukite omanikele, kelle valduses on sõiduk, mille
registrikanne on olnud peatatud kauem kui seitse aastat. Sellise eksisteeriva sõiduki
omanik on kohustatud valima ühe järgmistest tegevustest:
- taastama sõiduki registrikande läbides tehnoülevaatuse;
- taotlema peatatud kandega sõiduki ajutist registrist kustutamist (NB! sh
olemasolu tõendamine)
- andma sõiduki üle jäätmeseaduse § 263 lõike 1 nõuetele vastavale jäätmekäitlejale.
Kui see kohustus jääb täitmata (sh ka tulevikus, kuna see seitsme aasta periood rullub
edasi ka tulevikus) ja seetõttu tegelikult eksisteeriv sõiduk kustutatakse registrist, siis
saab sellise sõiduki omanikku karistada rahatrahviga kuni 800 eurot (füüsiline isik) või
kuni 32 000 eurot (juriidiline isik).

Alates 01.07.2026
13. Kõik sõidukid, mille registrikanne on seisuga 01.07.2026 olnud peatatud rohkem kui
7 aastat (st registrikanne on peatunud enne 01.07.2019), loetakse kadunud
sõidukiteks ja Transpordiamet kustutab need 01.11.2026 automaatselt registrist.
14. Transpordiamet hakkab registrist kustutama ka neid käsutuspiiranguga koormatud
sõidukeid, millel on 1. juuli seisuga on registrikanne peatatud rohkem kui 7 aastat ja
viimase kehtiva käsutuspiirangu seadmisest on möödunud rohkem kui kümme
aastat.

Alates 01.01.2027
15. Meenutuseks, et alates 01.01.2027 on aastamaks ka peatatud kandega sõidukitel.
Ajutiselt kustutatud sõidukitel aastamaksu ei ole, kui nad on ajutiselt kustutatud kogu
kalendriaasta. Kui on kasvõi ühel päeval registris, siis tuleb maksta kogu aasta eest.
16. Kõik sõidukid, mille registrikanne on jooksva aasta 1. juuli olnud peatatud rohkem kui
7 aastat, loetakse kadunud sõidukiteks ja Transpordiamet kustutab need sama aasta
1. novembril automaatselt registrist. Selliselt kustutatakse lõplikult registrist kõik
peatatud kandega sõidukid hiljemalt 01.11.2032. Seniks aga on need peatatud
registrikandega sõidukid aastamaksuga maksustatud.
17. Kõiki „kadunud“ sõidukeid saab lammutustõendita registrist kustutada, kuid selle
eest tuleb tasuda riigilõiv 800 eurot. Kuni 31.12.2026 on riigilõiv 15 eurot, kuid see on
vaid sõidukitele, mille registrikanne oli peatatud või sõiduk oli ajutiselt kustutatud ja
viimase TÜV kehtivusest oli möödunud 2 aastat.
Automaks on sellisel kujul ebaõiglane ja selle kehtestamine kahjustab Eesti tehnikaajaloo
ja kultuuripärandi säilimist. Tõenäoliselt ei ole automaks igavene, vähemalt sellisel kujul.
Seadused võetakse vastu nende Riigikogu liikmete häältega, kellele on Eesti inimesed
andnud valimistel mandaadi meie elu üle otsustamiseks. Samas ei ole garantiid, et
opositsioonis olevad poliitilised jõud tunnistaks kehtetuks mootorsõidukimaksu seaduse
või arvestaks automaksu jätkumisel nende sõidukite omanikega, kes ei kasuta autot
igapäevaselt.

Eesti Vanatehnika Klubide Liidu juhatus

ülevaade on koostatud Eesti Vanatehnika Klubide Liidu poolt seisuga 26.12.2024
MTÜ Eesti Land Roveri Klubi
-----------------------------------
SERIES II A 109"( '70 )-"Tindiplekk" / LR90 ( '88 )- "Inetu Pardipoeg" + palju unistusi
Kristjan Vaarmann (+372)5010599 kristjan.vaarmann@landroverclub.ee
Land Rover'iga nakatatud ja mudas müttamas aastast 1996!
Vasta