Loll, age tahaks õppida e. haagisega manööverdamine

Kõik need jutud, mis mujale ei sobi.

Moderaatorid: landy, inseneer

Kasutaja avatar
landy
Site Admin
Site Admin
Postitusi: 10446
Liitunud: R Juul 01, 2005 17:31
Asukoht: Tallinn
Kontakt:

Loll, age tahaks õppida e. haagisega manööverdamine

Postitus Postitas landy »

Kas meie seas inimesi, kes oskaks õpetada UAZ käruga oskuslikult manööverdama (tagurdades). Kui pika "eurohaagisega" olen siiani enam-vähem normaalset võimeline asju ajama, siis UAZ haagisega pikalt otse või veel hullem nurga taha tagurdamine tahab viimasedki närvirakud tappa ning eeldab meeltut vaba pinda ja aega.

Oleks keegi kevade poole, kui suur lumi väljast läinud, oleks jeegi nõus jagama kogemusi ja juhtima valedele võtetele tähelepanu?
Viimati muutis landy, P Jaan 16, 2011 21:24, muudetud 1 kord kokku.
MTÜ Eesti Land Roveri Klubi
-----------------------------------
SERIES II A 109"( '70 )-"Tindiplekk" / LR90 ( '88 )- "Inetu Pardipoeg" + palju unistusi
Kristjan Vaarmann (+372)5010599 kristjan.vaarmann@landroverclub.ee
Land Rover'iga nakatatud ja mudas müttamas aastast 1996!
totu
Kohe panen 33" rehvid!
Postitusi: 256
Liitunud: L Veebr 10, 2007 18:36
Asukoht: Harjumaa

Postitus Postitas totu »

Kui "euroga" hakkama saad, saad ka lühikesega, lihtsalt kõik toimub samuti aga palju kiiremini.
Raud on tore.
Raigo R
Kohe panen 33" rehvid!
Postitusi: 265
Liitunud: E Dets 13, 2010 12:01
Asukoht: Pärnu

Postitus Postitas Raigo R »

Aegu tagasi oli elatusvahendiks autotransporditeenus,täpsemini metsavedu,mis tähendas,et tihtipeale oli tagurdamine oli ainus variant metsast väljapääsemiseks,kusjuures kõige ebameeldivam selle asja juures oli see,kui sa õieti ei näe,st.pime aeg ja teiseks kitsas ja pehme metsatee ja kolmandaks see,et rekka kaalub koos koormaga 50 ja rohkem tonni,siis tänu sellele tuli olla ütlemata tähelepanelik.Hilinenud reageerimine võib tähendada kraavis lõpetamist või mudas lõplikult kinni.
Ega otseselt valesid võtteid nagu polegi,tuleb lihtsalt võtta asja rahulikult,kiirustamata,kärsitusest abi pole.Väiksel autol tähendab tagurdamine üldjuhul siduriga libistamist ja kiiret roolikeeramist.
Harjutamine teeb meistriks!
3xRRC
Kasutaja avatar
landy
Site Admin
Site Admin
Postitusi: 10446
Liitunud: R Juul 01, 2005 17:31
Asukoht: Tallinn
Kontakt:

Postitus Postitas landy »

totu kirjutas:Kui "euroga" hakkama saad, saad ka lühikesega, lihtsalt kõik toimub samuti aga palju kiiremini.
Siinkohal eksid, pika haagisega on mul palju lihtsam manööverdada, kui lühikese UAZ või Zubrjonok marki haagisega.
Raigo R kirjutas: Ega otseselt valesid võtteid nagu polegi,tuleb lihtsalt võtta asja rahulikult,kiirustamata,kärsitusest abi pole.Väiksel autol tähendab tagurdamine üldjuhul siduriga libistamist ja kiiret roolikeeramist.
Harjutamine teeb meistriks!
Küsimus on pigem selle, et kuidas saada kätte haagise "ära mineku" tunnetus. UAZ haagis on jube tundlik - pool kraadi rooliga valesti ja juba paneb oma teed. Just tagurpidi keeramine on jube raske, sest väikemgi valearvestus veab kohe risti.
MTÜ Eesti Land Roveri Klubi
-----------------------------------
SERIES II A 109"( '70 )-"Tindiplekk" / LR90 ( '88 )- "Inetu Pardipoeg" + palju unistusi
Kristjan Vaarmann (+372)5010599 kristjan.vaarmann@landroverclub.ee
Land Rover'iga nakatatud ja mudas müttamas aastast 1996!
Kasutaja avatar
Valge Hiir
Fire Control
Fire Control
Postitusi: 704
Liitunud: E Okt 24, 2005 09:10
Asukoht: Kadri Orus
Kontakt:

Postitus Postitas Valge Hiir »

landy kirjutas: Küsimus on pigem selle, et kuidas saada kätte haagise "ära mineku" tunnetus. UAZ haagis on jube tundlik - pool kraadi rooliga valesti ja juba paneb oma teed. Just tagurpidi keeramine on jube raske, sest väikemgi valearvestus veab kohe risti.
Kristjan, Tiibeti targad andsid sellele nimeks - Õppida, Õppida, Õppida. Muud kunsti siin ei olegi.
Ajad, mil pidevalt oma kuuti vedasin oli asi üsna käpas, täna enam ilmselt nii osav ei ole.
Mud Yourself!
In mud since 1999.
Land Rover Series I 107 '55 "RUDY" + Bantam T3 '54
Land Rover 110 FC '67 "Fire Control"
Land Rover Series III 109 '81 "Röve Rover"+ GMC M101
Land Rover 110 V8 '84 "Sotilaspoliisi" + 2xGAZ 704
Pilt
Kasutaja avatar
Kjen
MT-rehvid ja muda!
Postitusi: 166
Liitunud: T Juul 10, 2007 14:22
Asukoht: Tallinn

Postitus Postitas Kjen »

Toetan Valge Hiire ja Tiibeti tarkade teooriat - tunnetust ei ole võimalik õpetada, see tuleb ise ära õppida.

Kusjuures ma saan täitsa aru, mida Landy tunneb. Selline väike õpetlik lugu, kuidas elu ise sunnib õppima.
Omandasin oma esimese käru - gaz 704 1,5a tagasi ja alles aasta tagasi kasutasin teda esimest korda põhjalikumalt, vedades hoovist lund minema. Elan Tallinnas Mähel, kus on hästi kitsad tänavad. Vedukiks pika kerega series III, haagiseks seesama Gaz.
Ma pidin vihast südamerabanduse saama ühe puksiirauto pärast. Leidsin teise põiktänavast välja keerates keset kodutänavat seismas, vilkurid põlesid ja puha, ilmselgelt ajab tööasju, kuidas Sa teist segad, mööda isegi teoreetiliselt ei saa. Egas midagi. Tagurdamist õppima. Senine praktika oli piirdunud mitte pikema kui 10m lõiguga. Seda siis tagurpidi. Otse olin teisega mitu korda imedepõllult koju ja tagasi sõitnud. Nüüd tuli oma 100m tagurpidi ajada, enne kui sai ristmikul ümber keerata. Vandusin küll, aga hakkama sain. Lähenesin kodule tänava teisest otsast, puksiir vahepeal jalga lasknud. "Raibe, ei saanud 5min varem ära minna": mõtlesin. Minu paha tuju põhjustas asjaolu, et oli ennist imedepõllult lahkudes kraavi sõitnud ja eneseuhkus oli tugevsti riivatud.
Laadisin auto ja käru lund täis, ootasin hoovis, kuni üks sõiduauto värava eest läbi sõitis ja sõitsin järele. Sõiduauto jõudis tänava lõppu, kus tuli põiktänava kaudu naabertänavsse keerata, hakkas juba keerama ja jäi seisma. Passis seal natuke ja otsustas tagurdama hakata. Mina olin talle juba muidugi järele jõudnud ja oli pehmelt öeldes pahane. Et kas varem ei võinud välja mõelda, et ei tahagi ära minna. Tagurdasin paar korda eksides tagasi hoovi. Seekord oli lõik natuke lühem, ainult ca 80m. Sõiduka juht lehvitas mulle tänulikult, mis mu tuju natuke parandas ja lahkus tänava teise otsa poole. Nüüd tegin midagi sellist, mida loogilise mõtlemisega inimene ei teeks. Selle asemel, et sõidukale järele sõita, ei viitsinud ma autot hoovis sobivasse suunda manööverdada ja sõitsin uuesti tänava lõppu ja keerasin hooga põiktänavasse ja panin pidurit. Tegelikult ise loll, miks välja ei uurinud, miks sõidukas sealt kaudu lahkuda ei tahtnud. See neetud puksiir oli vahepeal sinna roninud ja vist kinni jäänud. Minu lektüüri lisandusid mõned venekeelsed sõnad: matt ja jopp ja mõned veel. Ei, ei taha jälle tagurdada! Ei unusta ära, neetud puksiirijuht!
Puksiiri ja tänavat ääristava lumehange vahe oli silma järgi natuke väiksem kui minu auto laius. Vajutasin gaasi põhja ja kihutasin parema nurgaga hange, õhku paiskus lumepilv, puksiiri juht põgenes kabuhirmus kaugemale ja ma mahtusingi läbi.
Joovastusest röökides kimasin järgmise ristmiku poole ja ... ei võtnud kurvi välja. Hange. Täitsa kinni. No kurat võtaks, oli seda nüüd vaja. No mitte üks kopik ei olnud eelmisest kraavisõidust õppust võtnud - seriese pöörderaadius on nii suur, et täisnurga all olevaid kurve tohib ainult väga rahulikult võtta.
Kaevasin auto ümber kolm korda rohkem lund ära, kui mul auto ja käru peal kokku oli, enne kui auto raevukalt rattaid keerutades välja hüppas. Mingi äraneetud BMW oli piirkonda saabunud ja jõudis just siis minuni, kui mu auto hangest välja hüppas. Ja selle asemel, et sellest neetud paigast minema kihutada, pidin jälle tagurdama, kuna õiglustundest lähtudes olin nagu mina talle ette sõitnud. BMW muidu kardavad hirmsasti vanu Land Rovereid, senise statistika põhjal peab vähemalt Land Cruiser 120 pe...e alla olema, et rullnokk vahele julgeks kiiluda. See viimane tagurdamine oli kõige lühem, aga vähemalt neli korda läks rappa, kuna ma olin ärrituse ülimas seisundis ja käed ka värisesid sellest lume kühveldamisest.

Et siit loost võiks mõned õpetlikud ivad välja sõeluda: tekita omale võimalused praktikaks ja ole kole rahulik!
Kasutaja avatar
landy
Site Admin
Site Admin
Postitusi: 10446
Liitunud: R Juul 01, 2005 17:31
Asukoht: Tallinn
Kontakt:

Postitus Postitas landy »

Kõige nõmedam ongi see, et omast arust tagurdad püüdlikult otse, kuid käru läheb ikka oma teed ja siis siiberdad edasi-tagasi nagu eile autokoolist tulnu ja üritad lõpuni õiget trajektoori hoida. Ühtalsi tundub, et kogu maailm (või vähemasti lähemad liiklejad) naerab sinu saamatuse üle.

Samas oleks siiski hea asjatundlik nõu selles osas, et kust maalt on tagurpidi sõites ja pööret sooritada soovides õige hetke rooli keerma hakata, et kaar liiga suureks või liiga järsuks ei kujuneks. Oma vigadest on ka hea õppida, kuid vehel ei taju ära seda heteke kus vea teed ning õppimise moment kaob ära.

Samas olles sõitnud nelja erineva GAZ/UAZ käruga, siis pean tunnistama et kõik nad olid väga erineva käitumisega.
Viimati muutis landy, E Jaan 17, 2011 11:32, muudetud 3 korda kokku.
MTÜ Eesti Land Roveri Klubi
-----------------------------------
SERIES II A 109"( '70 )-"Tindiplekk" / LR90 ( '88 )- "Inetu Pardipoeg" + palju unistusi
Kristjan Vaarmann (+372)5010599 kristjan.vaarmann@landroverclub.ee
Land Rover'iga nakatatud ja mudas müttamas aastast 1996!
LR90
ELRK liige
ELRK liige
Postitusi: 575
Liitunud: L Juul 02, 2005 10:52

Postitus Postitas LR90 »

landy kirjutas:
Samas oleks siiski hea asjatundlik nõu selles osas, et kust maalt on tagurpidi sõites ja pööret sooritda soovides õige hetke rooli keerma hakata, et kaar liiga suureks või liiga järsuks ei kujuneks. Oma vigadest on ka hea õppida, kuid vehel ei taju ära seda heteke kus vea teed ning õppimise moment kaob ära...
Landy, siin ei saa keegi Sulle ettekirjutust teha- 1m, 2m jne.
See on tagumiku tunnetus mis ütleb millal keerata, mida lühem
haagis, seda kehvem on tagurdada.
Kui s....ti, siis uuesti.
Kasutaja avatar
landy
Site Admin
Site Admin
Postitusi: 10446
Liitunud: R Juul 01, 2005 17:31
Asukoht: Tallinn
Kontakt:

Postitus Postitas landy »

Üks oluline asi veel.
Kuna rahakott on õhuke siis soov suve teises pooles peale uue liiklusseaduse kehtima hakkamist teha endale "poolikud " käru load.
(Viide sellele võimalusele allpool.) Selleks tuleb aga ARK-s sõidueksam teha ning mõne pädeva inimese käe all on vaja ise eelnevalt harjutada.

Samas päris BE kategooria saamiseks tuleb siiski haagisega mingeid vigureid teha ja selleks tehakse koolitust.

BE kategooria käru ei pea alati tähendama meeltult suurt haagist. Näiteks meie kogukonnale tuttav vana hea Sankey on lühem, kui keksmine kerghaagis ja samas olen sõitnud ka üle 4 meetri pikkuse kastiga kerghaagisega.

Seega on alati tekkinud küsimus, et mida see BE (sõidu)koolitus endast kujutab.

Ka ei ole seni päris hästi tajunud mis vahe on praktikas nö. "suure haagisega" ja tava kärguga sõitmisel. Seaduse vingerpusside tõttu on hetekel minu kõige võimekam veduk Dacia mielle võin B katiga kuni 1,3 tonnnise haaise sappa panna ja ei taju sellega liigeldes küll erilist vahet võrreldes 750kg haagiseha. Samas , kui Defekaga sama käru vedades peaks pregu BE taskus olema.

------------------------------------
ARK vastus järelpärimisele:
------------------------------------
<Toivo.Kangur@mnt.ee>
kuupäev 17. detsember 2010 9:45
teema Ed: Uus liiklusseadus


Tere,

uue liiklusseaduse jõustumisel on tõepoolest võimalik taotleda kuni 4250 ka täismassiga B-kategooria autorongi juhtimisõigust. Selleks tuleb taotlejal liiklusregistri büroos edukalt sooritada sõidueksam B-kategooria autorongiga, mille täismass on suurem kui 3500 kg ning mis ei ületa 4250 kg. Autorongi koosseisu kuuluv haagis ei tohi olla kerghaagis ehk selle täismass peab olema suurem kui 750 kg. Autokooli läbimine ei ole nõutav. Sõidueksami eest tuleb tasuda riigilõivu 400 krooni, uuel aastal 25,56 eurot. Sõidueksami võib sooritada ka oma autoga (ja nõuetekohase haagisega).

Pärast edukat sõidueksami sooritamist väljastatakse isikule juhiluba, millele märgitakse kood 96 (juhiloa tagaküljele B-kat tähise kõrvale). Viimane tähendabki seda, et isik võib juhtida kuni 4250 kg täismassiga B-kategooria autorongi.

BE-kategooria autorongi juhtimisõiguse taotlemisel see eelist ei anna, va praktilise sõidukogemuse olemasolu natukene väiksema autorongiga.

BE-kategooria autorongi juhtimisõiguse taotlemiseks tuleb läbida vastav autokooli kursus, mis koosneb vähemalt 3st teooriatunnist ja 2st õppesõidutunnist (a´45 minutit). Liiklusregistri büroos tuleb edukalt sooritada teooria- ja sõidueksam.



Lugupidamisega

Toivo Kangur

Eksamiosakonna juhataja

636 1116
Viimati muutis landy, E Jaan 17, 2011 15:18, muudetud 1 kord kokku.
MTÜ Eesti Land Roveri Klubi
-----------------------------------
SERIES II A 109"( '70 )-"Tindiplekk" / LR90 ( '88 )- "Inetu Pardipoeg" + palju unistusi
Kristjan Vaarmann (+372)5010599 kristjan.vaarmann@landroverclub.ee
Land Rover'iga nakatatud ja mudas müttamas aastast 1996!
LoJack
õpetas ARKi lugema
õpetas ARKi lugema
Postitusi: 566
Liitunud: T Veebr 06, 2007 19:03
Asukoht: valdavalt Pärnu

Postitus Postitas LoJack »

Landy, siin aitab ainult praktika. Muu miski ei aita.
--- One life. Live it. ---
--- Gas, grass or ass, nobody rides for free ---
totu
Kohe panen 33" rehvid!
Postitusi: 256
Liitunud: L Veebr 10, 2007 18:36
Asukoht: Harjumaa

Postitus Postitas totu »

landy kirjutas:
totu kirjutas:Kui "euroga" hakkama saad, saad ka lühikesega, lihtsalt kõik toimub samuti aga palju kiiremini.
Siinkohal eksid, pika haagisega on mul palju lihtsam manööverdada, kui lühikese UAZ või Zubrjonok marki haagisega.
Raigo R kirjutas: Ega otseselt valesid võtteid nagu polegi,tuleb lihtsalt võtta asja rahulikult,kiirustamata,kärsitusest abi pole.Väiksel autol tähendab tagurdamine üldjuhul siduriga libistamist ja kiiret roolikeeramist.
Harjutamine teeb meistriks!
Küsimus on pigem selle, et kuidas saada kätte haagise "ära mineku" tunnetus. UAZ haagis on jube tundlik - pool kraadi rooliga valesti ja juba paneb oma teed. Just tagurpidi keeramine on jube raske, sest väikemgi valearvestus veab kohe risti.
Seda ma ju rääkisingi et asjad toimuvad palju kiiremini.
Lihtne nipp, sõida haagise järel ja vajadusel korrigeeri haagise suunda. E. ära lükka haagist enda ees aga jälgi et auto järgneks haagisele ja vajadusel tee teadlik rooliliigutus haagise suuna muutmiseks. Olen erinevate haagistega üsna palju sõitnud aga sellise lühikese asja koduhoovi ajamine ei õnnestu mitte alati esimese korraga.
Raud on tore.
Rix
Ma armastan offroad-i!
Postitusi: 17
Liitunud: K Jaan 05, 2011 00:02
Asukoht: Helsinki

Postitus Postitas Rix »

totu kirjutas:
landy kirjutas:
totu kirjutas:Kui "euroga" hakkama saad, saad ka lühikesega, lihtsalt kõik toimub samuti aga palju kiiremini.
Siinkohal eksid, pika haagisega on mul palju lihtsam manööverdada, kui lühikese UAZ või Zubrjonok marki haagisega.
Raigo R kirjutas: Ega otseselt valesid võtteid nagu polegi,tuleb lihtsalt võtta asja rahulikult,kiirustamata,kärsitusest abi pole.Väiksel autol tähendab tagurdamine üldjuhul siduriga libistamist ja kiiret roolikeeramist.
Harjutamine teeb meistriks!
Küsimus on pigem selle, et kuidas saada kätte haagise "ära mineku" tunnetus. UAZ haagis on jube tundlik - pool kraadi rooliga valesti ja juba paneb oma teed. Just tagurpidi keeramine on jube raske, sest väikemgi valearvestus veab kohe risti.
Seda ma ju rääkisingi et asjad toimuvad palju kiiremini.
Lihtne nipp, sõida haagise järel ja vajadusel korrigeeri haagise suunda. E. ära lükka haagist enda ees aga jälgi et auto järgneks haagisele ja vajadusel tee teadlik rooliliigutus haagise suuna muutmiseks. Olen erinevate haagistega üsna palju sõitnud aga sellise lühikese asja koduhoovi ajamine ei õnnestu mitte alati esimese korraga.
Lisaks kah mõne söna. Olen noor juht ja alla 10a. roolis olnud, kuid kärutanud olen viimased paar kolm aastad tööd tehes kindlasti.

Ega oppisin selle lihsalt proovimisega ja suure hädaga ehk vägisi. Ja koik vead tulid läpi Pe*se pähe.
Kuid minu vihje on et kogu aeg keerata natukene. Kuna keerata on lihtsam kui sirgelt tagurdata (käru ei hakka ise keerama, vaid tead et läheb näiteks paremale, siis kohe tagasi vasakule) kiirus loomulikuld väike.

löppu veel ohtu meelelahutus --> :D http://www.youtube.com/watch?v=MlY4yZeF-qY
Kasutaja avatar
hl1977
Esimesed mudapiisad :-)
Postitusi: 39
Liitunud: R Sept 24, 2010 11:16
Asukoht: Pärnumaa

Postitus Postitas hl1977 »

[quote="landy"]Üks oluline asi veel.
Kuna rahakott on õhuke siis soov suve teises pooles peale uue liiklusseaduse kehtima hakkamist teha endale "poolikud " käru load.
(Viide sellele võimalusele allpool.) Selleks tuleb aga ARK-s sõidueksam teha ning mõne pädeva inimese käe all on vaja ise eelnevalt harjutada.

Samas päris BE kategooria saamiseks tuleb siiski haagisega mingeid vigureid teha ja selleks tehakse koolitust.

BE kategooria käru ei pea alati tähendama meeltult suurt haagist. Näiteks meie kogukonnale tuttav vana hea Sankey on lühem, kui keksmine kerghaagis ja samas olen sõitnud ka üle 4 meetri pikkuse kastiga kerghaagisega.

Seega on alati tekkinud küsimus, et mida see BE (sõidu)koolitus endast kujutab.

Ka ei ole seni päris hästi tajunud mis vahe on praktikas nö. "suure haagisega" ja tava kärguga sõitmisel. Seaduse vingerpusside tõttu on hetekel minu kõige võimekam veduk Dacia mielle võin B katiga kuni 1,3 tonnnise haaise sappa panna ja ei taju sellega liigeldes küll erilist vahet võrreldes 750kg haagiseha. Samas , kui Defekaga sama käru vedades peaks pregu BE taskus olema.

------------------------------------
ARK vastus järelpärimisele:
------------------------------------
<Toivo.Kangur@mnt.ee>
kuupäev 17. detsember 2010 9:45
teema Ed: Uus liiklusseadus


Tere,

uue liiklusseaduse jõustumisel on tõepoolest võimalik taotleda kuni 4250 ka täismassiga B-kategooria autorongi juhtimisõigust. Selleks tuleb taotlejal liiklusregistri büroos edukalt sooritada sõidueksam B-kategooria autorongiga, mille täismass on suurem kui 3500 kg ning mis ei ületa 4250 kg. Autorongi koosseisu kuuluv haagis ei tohi olla kerghaagis ehk selle täismass peab olema suurem kui 750 kg. Autokooli läbimine ei ole nõutav. Sõidueksami eest tuleb tasuda riigilõivu 400 krooni, uuel aastal 25,56 eurot. Sõidueksami võib sooritada ka oma autoga (ja nõuetekohase haagisega).

Pärast edukat sõidueksami sooritamist väljastatakse isikule juhiluba, millele märgitakse kood 96 (juhiloa tagaküljele B-kat tähise kõrvale). Viimane tähendabki seda, et isik võib juhtida kuni 4250 kg täismassiga B-kategooria autorongi.

BE-kategooria autorongi juhtimisõiguse taotlemisel see eelist ei anna, va praktilise sõidukogemuse olemasolu natukene väiksema autorongiga.

BE-kategooria autorongi juhtimisõiguse taotlemiseks tuleb läbida vastav autokooli kursus, mis koosneb vähemalt 3st teooriatunnist ja 2st õppesõidutunnist (a´45 minutit). Liiklusregistri büroos tuleb edukalt sooritada teooria- ja sõidueksam.



Lugupidamisega

Toivo Kangur

Eksamiosakonna juhataja

636 1116[/quote]

Olemata lugenud uut liiklusseadust võib aru saada, et kuni 3500 täismassiga autorongiga võid sõita ilma BE-ta ja kuni 4250 kg autorongiga nö. iseõppinu eksamiga ning raskema autorongiga vaja siis tõelist BEd (hetke seadusega BE vajalik alates 3500 kg autorongist).
Ise tegin novembris CE load (kuna C oli olemas ja andis ka BE ning samuti pakutakse BE lubade tegemise variant suhteliselt vähe). Eksam ise (sel puhul küll veokaga, kuid väidetavalt BE sama) sisaldas küljepeale boksi tagurdamist, sirgelt tagurdamist, piiratud alal tagasipööret ja linnasõitu (jalakäiad lasta üle tee ning kõnniteekive/pidevat joont ei tohi rattad puutuda). Ju BE eksam samu elemente sisaldab. Sõiduõpe autokoolis seisnes peaasjalikult omal käel platsil eksami elementide läbiharjutamist.

Vast on abiks,
Heikki
Kasutaja avatar
Lauri
ELRK liige
ELRK liige
Postitusi: 96
Liitunud: T Juul 05, 2005 09:45
Asukoht: Tallinn

Postitus Postitas Lauri »

Kuna endal on kogemus CE kategooria tegemise ajast, siis päris kindlas kõneviisis ei taha BE kohapealt sõna võtta.
Kirjeldusest loen, et eksam on üle 750kg haagisega - seega võib loota, et antud haagis on 2-teljeline (ma mõtlen siis haagist, kus 2 telge on kõrvuti haagise keskosas). 2-teljelise haagisega tagurdamine on 1-teljelisega võrreldes puhas rõõm - jookseb otse ja hakkab keerama alles tõsisema mõjutamise peale.

Ainus asi, mida platsil haagisega teha oli tarvis, oli nö. "teepealt hoovi tagurdamine". "hoov" oli siis postidega märgistatud ~60m pikkune kanal, mis masinast meeter-poolteist laiem oli. Tagurdada tuli kanali lõpuni.
Kõige sandim oli tagurdamist teha üle parema õla, kuna veoauto ja haagis olid kokku nii pikad, et haagise tagumine nurk kippus silmapiiril taevaga kokku sulama ning vahemaid oli maru kehv hinnata (pöörde algul oli haagise tagumine nurk peegli vaateväljast väljas ning alguse osa tuli tõesti "tagumiku" järgi keerata). Vasakule poole oli ses mõttes parem, et üle õla oli haagise trajektoor alati näha.

Sõiduautoga peaks asi olema oluliselt lihtsam, sest ka üle parema õla saab diagonaalis läbi auto vaadata ja autorongi kogupikkus on oluliselt väiksem.
Kui minu eeldus paika peab ja eksamisõit 2-teljelisega toimub, siis pakun, et kui enne eksamit 2 päeval sarnase haagisega harjutad, pole läbikukkumist karta.

Tuleb meelde, et kui Odiumis C-kat-i puhul juhendaja soolo-auto puhul mingeidki õpetussõnu jagas, siis haagisega harjutades oli sõnumiks ainult "noh-vaata-ja-proovi".
Ahjah - ma algul pelgasin, et autot peab veel eraldi kuidagi juhtima, et see haagise järel tunnelisse mahuks, aga see oli asjatu kartus. Jälgida tuli ainult haagist ja auto läks sellele ise ilusasti järele. Ainult tunnelis pidi arvestama sellega, et auto nina ei saa haagise suunamiseks eriti palju keerata ilma poste maha sõitmata.

Muide, üks kord tagurdamise jooksul võib masinat ka edasipidi sõites korrigeerida (vähemasti CE kat-i puhul oli see lubatud).

Kui mingeid küsimusi veel üles jäi, siis võtan jätkuvalt alati telefoni vastu.

Lauri.
Valge Defender110 e. Rahvamaja
Kasutaja avatar
landy
Site Admin
Site Admin
Postitusi: 10446
Liitunud: R Juul 01, 2005 17:31
Asukoht: Tallinn
Kontakt:

Postitus Postitas landy »

Kas manöörverdamisle on ka mingi vahe piduritega või ilma haagise puhul? Ehk kas eksamiks peaks harjutama kindlasti piduritega haagisega?
Mina pole seni manööverdamisel piduritega ja piduriteta haagisega vahet tajunud.
MTÜ Eesti Land Roveri Klubi
-----------------------------------
SERIES II A 109"( '70 )-"Tindiplekk" / LR90 ( '88 )- "Inetu Pardipoeg" + palju unistusi
Kristjan Vaarmann (+372)5010599 kristjan.vaarmann@landroverclub.ee
Land Rover'iga nakatatud ja mudas müttamas aastast 1996!
Vasta